Pepp och depp i väntan på

Postat: 26 oktober, 2011 av Nirke i I väntan på
Etiketter:, ,

Att stora delar av min tid just nu går ut på att vänta på och peppa inför Skyrim (se tidigare inlägg) tror jag att alla i min omedelbara, men också många i den mer perifera, närhet känner till. Denna väntan är närmast ett äventyr i sig själv; den senaste tiden har jag blivit både extra peppad men också lite deppad, och det är med skräckblandad förtjusning jag kollar av de dagliga spelsidorna – när man minst anar det kan man bli spoilad!

4 saker har hänt den senaste tiden som fått mig att darra lite extra med manschettknapparna, både positivt och negativt. Jag kommer att gå igenom dem en efter en och ge dem betyg i pepp och depp.

1) FÖRTITTARNA
Det publicerades förra veckan en uppsjö (ja, jag menar verkligen en uppsjö, inte ens jag har orkat läsa igenom alla!) previews av folk som fått spela Skyrim i tre timmar. Som en parentes kan jag nämna att jag funderat över saken och om någon frågade om jag skulle vilja spela i 3 timmar och sedan behöva lämna min karaktär och fara hem utan spelet och en savefilpå USB i väskan skulle jag säga nej. Men det var en parentes, för speljournalisterna har förstås inget val och de verkar ha varit mycket nöjda. Det gör ju även mig nöjd; efter så många previews tänker jag att det borde ha skint (skinat? skinit?) igenom om det fanns några stora problem med spelet, och det har jag inte kunnat hitta.

Några frågetecken finns förstås, mitt största orosmoln är hur det ska fungera i praktiken med Skyrims bergiga terräng. Det är aldrig särskilt kul att fastna på bergväggar där ens episka hjältes ben till hälften sjunkit ner i polygondimman. Och det bryter ju verkligen upp friheten med alla dessa berg, och för mig är det inte alls något positivt. Det blir ju en naturlig korridor i en öppen värld, för sjutton gubbar.

Betyg: Pepp+4, depp+1

2) GTTV:S AVSNITT NR 503
Här kan ni se avsnittet som jag ska babbla lite om nu, men jag varnar för spoilern mot slutet. Faktiskt avslöjades i detta avsnitt en detalj om mainquestet som jag helst hade fått upptäcka på egen hand. Tidigare har de inte pratat så detaljerat om questens innehåll, det har mer varit saker som att jo, det kommer att finnas en massa guilds och det kommer att finnas en massa natur och det kommer att gå att göra det ena med det andra. Men nu fick vi en verklig detalj, en sådan där grej som jag faktiskt tycker förstör det hela lite. Hur mycket det förstör får framtiden förstås utvisa, men jag blev aningens nedslagen.

Betyg: Pepp+2, depp+6

3) LIVE ACTION-TRAILERN


Här blir jag verkligen kluven. Det hela handlar alltså om att Bethesda gjort en liten spelfilmstrailer, alltså med riktiga skådespelare och fläskig Sagan om Ringen-stämning. Grejen är den att om det hade varit en film hade jag säkert blivit jättepepp (för vem gillar inte fläskiga trailrar), men nu är det ju inte en film och dessutom visade de återigen den här triste hjälmprydde grabben som inte har något att göra med hur min Skyrim-upplevelse kommer att vara. Han kommer ju inte ens att vara där.

Betyg: Pepp+2, depp+1

4) REKOMMENDERADE PC-SPECIFIKATIONER
Jag har med viss oro väntat på att få reda på hur bra min dator måste vara för att kunna spela Skyrim på en åtminstone betydligt bättre än anständig nivå. Det fick vi reda på igår, och min dator kommer att klara sig förnämligt. Det var en stor lättnad. Oblivion spelades alltid på rätt låga inställningar här hemma, och det var gudomligt ändå – men jag kan ändå erkänna att jag ser fram emot att dra upp inställningarna lite.

Betyg: Pepp+4, depp+0

Sammanfattningsvis, om vi räknar ihop pepp-poängen och drar av depp-poängen har den sammanlagda peppen inför Skyrim den 11/11 den senaste tiden ökat med +5! Precis som det ska vara, några veckor innan äventyret verkligen börjar!

kommentarer

Kommentera

